neljapäev, 1. veebruar 2018

5 lihtsat sammu tervislikuma eluviisi poole!


Kuigi mina tegelen isiklikult pigem ekstreemsustega ning paljud minu valikud lähtuvad ikkagi spordialast, millega ennast sidunud olen, siis tahaksin panna kirja mõned nipid, mida saaks igaüks kasutada, kes tahab lihtsalt tunda ennast paremini oma kehas, hinges ning liikuda eemale ebatervislikust ning tervist kahjustavast eluviisist. Ka need muudatused aitavad väga palju kaasa ja ma olen tõesti arvamusel, et selleks, et kujuneksid uued ning paremad harjumused, peab muudatusi tegema etapiliselt :)! 
Aga hakkame siis pihta: 
1. Jälgi oma vee tarbimist. Alusta oma päeva vähemalt klaasitäie veega. Mina võtan hommikuti oma vitamiinid ka sisse ja selle käigus joon ära vähemalt 0,75l vett. Mu keha on sellega harjunud ja tegelikult aitab see soolestikul ka valmistuda järgnevaks toidukorraks ja niiöelda üles ärgata. Veejoomine on abiks ka näksimise vältimisel. Kui oled harjunud õhtuti teleka ees näksima, siis pigem võta endale veepudel kõrvale ja joo seda. Tihti tuleneb näksimine lihtsalt igavusest, harjumusest, mitte sellest, et kõht reaalselt tühi oleks. Piisav vee tarbimine on väga oluline ja sellele võiks tähelepanu pöörata. 
2. Väärtusta oma und. Magamine on nii tähtis selleks, et keha õigesti toimiks. Üleväsinud inimene pidavat ka liikluses olema võrdeline joobes juhiga oma käitumuselt ning reaktsiooni kiiruse poolest. Enne magama minekut loe raamatut või kuula rahustavat muusikat. Ürita vältida nutiseadmes olemist ning sinist valgust. Mine piisavalt varakult magama ning eriti tähtsad on unetunnid enne 00:00. Kui hommikul on väga raske ärgata, siis ilmselgelt vajad rohkem unetunde. Iga inimene on erinev. 

3. Kasuta toitumise tervislikumaks muutmiseks taldrikureeglit. Ma tõesti olen arvamusel, et kõik inimesed ei pea makrosid jälgima hakkama ja oma elu sel viisil muutma. Väga palju on võimalik saavutada lihtsalt koguste jälgimisega. Ei ole olemas ebatervislikku toitu, on ebatervislikud ja ebavajalikud kogused. Inimene peab kõike sööma, aga vastavalt oma energiavajadusele. Palju aitab ka see, et enne kui snäkkima hakkad, söö korralik toidukord ära ja alles siis vaata, et kas tõesti tahad seda kommi või jäätist lisaks (hea oleks oodata ka mingi 20 minutit, et reaalne tunne söödud koguse kohta jõuaks ka ajuni :D). Hea oleks jälgida, et 50% taldrikust oleks värske kraam, juur- või aedviljad; 25% valguallikas (liha, kodujuust jne) ja 25% puhas süsivesiku allikas (riis, tatar, pasta, kartul jne). Seejuures võiks toidu valmistamisel jälgida rasvade kasutamist, et mitte liigselt üle ujutada kõike. Hea on kasutada kookosõli, oliiviõli ja umbes 1spl ühe toidukorra kohta (see siis ligikaudne kogus, mida kasutada toidu valmistamisel näiteks või lihtsalt toidule maitseks lisada). 

Vahepaladeks sobivad hästi puuviljad koos mingi valguallikaga (nt kohupiimad, kodujuust, kohupiimakreemid). Lisaks ka pähklid, seemned - nende kogust peaks jälgima, sest pähklid on väga kalorirohked oma suure rasvasisalduse tõttu, aga päevas 15-20g pähkleid on üsna optimaalne kogus :). 

Mind aitasid selle teekonna alguses väga palju proteiinibatoonid. Ma armastasin kohvi kõrvale süüa erinevaid saiakesi ja mul oli MEELETULT raske alguses neist loobuda. Vahetasin saiakesed proteiinibatoonide vastu välja ja hakkasin neid kohvi kõrvale nautima. Nüüd tarbin neid üliharva, aga teekonna alguses olid need üheks võtmeteguriks minu jaoks, et oma saiakeste sõltuvusest üle saada :). Siinkohal tahaksingi rääkida Bodylab HIGH PROTEIN BAR proteiinibatoonidest, mida saab tellida vitamins.ee lehelt ;)! Mul õnnestus neid maitsta ja tahan lihtsalt oma arvamuse siinkohal välja tuua erinevate maitsete kohta.
Minu lemmikuks neist maitsetest on Co-Coconut. Teist ja kolmandat kohta jagaksid Vanilla Caramel Crisp ja Oh-my-Cookie. White Chocolate Rasberry on selline maitse, mida ma ise kindlasti lõpuni ei söö ja üritan kellegile ära anda :D....ikka üldse ei meeldinud. Mulle väga meeldib nende batoonide juures see krõmps, mis neil sees on. See annab palju tekstuurile juurde. Kindlasti soovitan ka teil huvi korral ka BodyLab batoone proovida, sest maitseeelistused on tõesti väga väga erinevad inimestel ;)! Minu läbi aegade lemmikud on siiski endiselt Garb Killa Grenade batoonid, millest olen ka juba eelnevalt blogis juttu teinud.


Väga väga meeldisid mulle need valguküpsised...pean tahtejõudu kasutama, et mitte pakki korraga nahka panna :D. Lisasin küpsise banaanijäätise-kreeka jogurti vahepalale ja see andis nii mõnusa krõpsu juurde...nämma :)!
Aga rõhutaksin seda, et vajaliku valgu kogust on tegelikult väga kerge kätte saada kohupiimakreemidest ja lihast jne... täisväärtuslikust toidust, nii et sellised batoonid ja muu nänn võiksidki pigem ikkagi aeg-ajalt abiks olla magusaisu rahuldamisel.



Hommikusöögiks on samuti hea hoida tasakaalus valgu, rasva ja süsivesikute kogused. Puder munavalgega, kodujuustuga või omlett salati ja rukileivaga. Võimalusi on lõpmatuseni ;)! Süüa võiks regulaarselt ja nii nagu SINU elukorraldusele sobilik on. Ka õhtul võib süüa, eriti kui teed trenni, aga lihtsalt väga suur kogus toitu enne magama minekut, tekitab seedimisvaegusi.

4. Liigu piisavalt ja endale meeldival viisil. Usun, et alguses võiks alustada maksimaalselt  3 treeninguga nädalas. Vale on see kui inimene, kes varem mitte mingisugust sporti ei harrastanud ja oli väga vähese liikumisega, hakkab kohe 5 korda nädalas trenni tegema. See ei ole jätkusuutlik ja vajalik selleks, et muutusi nägema hakata. Piisab täiesti 3-st kogukeha treeningust. Kõige tähtsam on trenni ja liikumist nautida. Alusta tasapisi ja liigu järjest ENDALE MEELDIVAS tempos edasi. Kui alustad sellest, et hakkad koeraga iga päev 10-15 minutit kauem jalutama, siis usu, ka sellest on palju abi! 
5. Võta aega endale! Mentaalne tervis on samuti ÜLIOLULINE! Võta aega iga päev, et mõelda selle peale, et mis sinu elus on tähtis ning mille eest sa oled tänulik. Väga hea oleks ka kirja panna iga päev vähemalt üks asi, mille eest oled tänulik. Päeva lõpus võid teha ka kokkuvõtte - mis läks täna eriti hästi, mida tegin täna sellist, et saan enda üle uhkust tunda, millised olid minu tänased võidud? Ja lisaks ka, et mida saaksin paremini teha, et homme saaksin end veelgi paremini ja õnnelikumalt tunda? 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar