teisipäev, 3. juuli 2018

Miks MyFitnessPal toidupäevikus peaaegu kunagi kalorid ja makrod päeva lõikes ei klapi?

Seda postitust ilustavad minu hommikused pudrupildid, mida saate näha ka minu insta kontol, aga tegelik teema tiirleb süsivesikute ja kiudainete ümber. 

NB!! Mainin kohe ära, et see postitus on eelkõige mõeldud VÕISTLEJATELE või neile, kellel tõesti loeb see väike "arvutuslik vahe" 60-100kcal. Inimene, kes jälgib makrosid lihtsalt tervislikumate valikute ning elustiili harrastamiseks ei peaks kindlasti muretsema järgneva pärast! 

Ma olen makrosid MyFitnessPal abiga jälginud viimased 2 aastat. Enne seda arvutasin kõik ise märkmikku ja see oli tuhat korda raskem ja kindlasti olid ka "jälgimisvead" palju suuremad. Alati on olnud mul väike nihe kalorite ja makrode vahel. Makrode järgi arvutades (valgud ja süsivesikud annavad meile 1g kohta 4kcal ja rasvad 1g kohta 9kcal) on alati kõik olnud täpselt õige, aga ikkagi on päeva peale "üle olnud" 30-100kcal. Lisaks hakkasin mõtlema, et miks see vahe on vahepeal suurem, vahepeal väiksem...miks vahepeal ei taha kaal üldse langeda või ei lange nii hästi....analüüsisin igat ampsu ja üritasin leida põhjust, et miks mingi kaalujama alati näiteks pastat suuremas koguses süües on või miks kaalulangus ei ole eeldatav just siis kui see igapäevane "üle" küündib isegi 100kcal-ni? 


Mida rohkem ka vaatasin ja mõtlesin ja lugesin, sain aru, et suuresti tuleb see vahe kiudainetest. Nimelt on eestis pakenditel kalorid üldjuhul õigesti arvutatud, aga süsivesikute makrod on paigast ära, sest neisse pole arvestatud kiudaineid. Seega...kui süüa niimoodi palju kiudainete rikkaid tooteid, mida ju prepi ajal veel eriti eelistame, siis tulevadki "käärid sisse". Ja dieedi ajal hakkab rolli mängima see kui sa iga päev sööd see 60-80kcal niiöelda üle, sest nädala peale on ju vahe juba päris suur. 
Olengi nüüd pakendeid palju kontrollinud ja üle arvutanud ning oma toidud MyFitnespalis ära asendanud, lisades neile ka selle märkme, et makrod ja kalorid vastavuses.
Kiudained (mis kuuluvad süsivesikute hulka) annavad meile 1g kohta 2kcal ja sealt see vahe tulebki. Toon Teile näitena Helen Helde sarja jõhvika, kookose ja õuntega mitmeviljahelveste toitumisalase teabe (kuigi suurim vahe tuleb tegelikult täistera pasta jne puhul välja): 

Allikas: http://helen.ee/helde-helbed/ 
Need siis pakendil olevad arvud, mis annavad kokku: 
Valgud 11g x 4 = 44 kcal
Rasvad 9,2g x 9 = 82,8 kcal
Süsivesikud 59g x 4 = 236 kcal 
Kokku = 362,8 kcal 

Vaheks tuleb seega 16,2 kcal pakendil oleva kalorsusega

Kiudainete kalorsus 9,7g x 2kcal = 19,4 kcal 

Seega õiged makrod ja kalorid oleksid: 


Ja nii need "käärid" tekivad. Putrude juures on vahe tegelikult üsna väike, aga kui süüagi hommikuks putru, õhtuks ja lõunaks ohtralt juurikaid (aedubadel ka näiteks päris suur vahe) ja siis pastat, täistera riisi jne jne...siis tulebki iga päeva lõpuks see "arvutuslik vahe" sinna 60-100kcal juurde ja siis mõtleme, et miks kaal võistlusolukorras ei liigu. 
Mainin veelkord, et neid teadmisi....seda teemat on üldse mõistlik teadvustada vaid VÕISTLUSTEKS valmistumisel. Pakendi peal olevas ei saa nagunii kunagi 100% kindel olla, aga mina tõesti usun, et see väike vahe on see, mis minul teatud ajal võistlusdieedi ajal neid kaalu seisakutele ja jamadele kaasa aidanud on...eriti kui toiduaineid ja toitu tihti vahetada. Mainin ka ära, et see teema on oluline tõesti vaid neile, kes jälgivad makrotoitainete vahekorda, sest kalorid on ju alati justkui enam-vähem õiged. 

Loodan, et kellegil on ehk veel kasu :). Mina igatahes kontrollin nüüd need toiduained, mida väga tihti või suuremas koguses kasutan alati ikka üle :) ja mentaalselt on ka palju parem näha, et need päevased kalorid ei kõigu enam nii palju kui varem :). Ja eks eliitvormi taga ajamine nõuabki veidi suuremat täpsust ka :D. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar